logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Hosszú busz – rövid történet
2023-11-18
A legelső távolsági autóbuszjáratot Ikarus buszokkal kezdték.
2023-11-18

„Asszonykám adj egy kis kimenőt…”

Kategóriák
  • Európa
Címkék
  • A58
  • Zerkovitz

Zerkovitz Béla világhírű zeneszerző, több operett és több tucatnyi „örökzöld” zeneszerzőjének fia, az azonos keresztnevű Zerkovitz Béla tervezőmérnök, ezt a bizonyos „kimenőt” – más értelmezésben – 1957-ben keményen megkapta. Egy évvel a forradalom leverése után az Ikarus 55-ös és 66-os megálmodóját, az „ellenforradalmárokkal” szimpatizáló kijelentései miatt elbocsátották a mátyásföldi gyárból. A busztípus világkarrierjét nem kell részletezni. Ám kevesen tudják, hogy hatalmas viták övezték az általa tervezett farmotoros busz létjogosultságát. A szakmán belüli harcok, a problémák felnagyítása azonnal megkezdődött, de Zerkovitz váratlan segítséget kapott, mégpedig a szovjetektől. Mert az ún. vagonépítési elv szerint gyártott ZISZ 154-es autóbusz megteremtette a szükséges ideológiai hátteret és be lehetett mutatni valami hasonlót.

A memoárja szerint ő is a vasúti kocsi felől közelítette meg a tervezést, ugyanis a Biatorbágyi Viaduktnál, a Matuska Szilveszter által felrobbantott sínpályáról lezuhant vonat maradványait szemrevételezve úgy találta, hogy a külön alvázas, régi, díszes hálókocsikból csak törmelék maradt, de az akkor újnak számító önhordós harmadosztályú vagonok egyben maradtak.

Az Ikarus gyárban megalakult egy hatvantagú csapat, amely nekilátott a munkának és nem sokkal később a megadott időpontban ott állt az Országos Tervhivatal előtt a busz. Ez volt az A 58 gyári rajzjelölésű 66-os, mely 1952-ben készült el. Ez képezte az alapját az Ikarus márka két „örökzöldjének”, az 55-ösnek és a 66-osnak, amelyek sorozatgyártása 1954-ben, illetve ’58-ban megkezdődött. Záróakkordként: Zerkovitz Béla nemsokkal eltávolítása előtt vette fel az Ikarus Gyár mérnöki csapatába Finta Lászlót, a 200-as család megálmodóját. De ez már egy másik „örökzöld”.

A fotón a hazai járműtörténet nagy pillanata, az A 58 prototípusa és alkotói csapata az Országos Tervhivatal előtti bemutatón.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-10-29

Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában


Olvass tovább
2025-10-28

Elvtársias Ikarus üdvözlet


Olvass tovább
2025-10-08

A függetlenség érzése az Ikarus buszok színében


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (23)
  • Ázsia (26)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (22)
  • Európa (81)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában
  • Elvtársias Ikarus üdvözlet
  • A függetlenség érzése az Ikarus buszok színében
  • Líbia, két évtizedes Ikarus sikertörténet
  • Még jó, hogy a kísérleti időszakban nem szállt el a busz, mint egy rakéta

Címkék

Albánia Bulgária E91 E94 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Görögország Ikarus 30 Ikarus 31 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kairó Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.