logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Ikarus buszok nemcsak a tunéziai utakon, hanem meg is rendelhetők.
2023-07-26
Ebbe a buszba csak búvárruhában lehet beszállni
2023-07-27

Repülőtéri Ikarus buszok

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Repülőtéri busz

Az Ikarus gyár történetének egyik érdekes – és egykor és most is sokakat érdeklő fejlesztése a repülőtéri Ikarus 290-es. Ez volt az egyetlen teljesen hazai gyártású, szóló Ikarus busz, ami három tengellyel rendelkezett, ezen kívül sajátossága volt még a 200-as típuscsaládra szokatlan alacsony padló és a motor elől történő elhelyezése, amitől az első és meghajtott tengely a szokottnál jóval hátrább került, valamint az is, hogy a busz jobb kormányos volt. a repülőtereken is szolgáltak/szolgálnak.

A jól ismert PALT rendszerű, (vagyis a harmonikaszerű emelhető hidas) buszok 1986-ban leállított fejlesztése mellett, a 290-es „életrevalóbb” konstrukció volt. A 146 utasra tervezett buszból 1977 és ’82 között összesen 10 darab készült, amelyek közül 1981-82-ben 4 busz Mozambikba, 1 busz az NDK-ba, 1 busz Csehszlovákiába került, 4 buszt pedig itthon a MALÉV használt. Érdekességként érdemes megjegyezni, hogy az eredetileg a gyárból piros színnel, csíkozással kikerült buszokból is vett a MALÉV, ám nem sokkal később az igazgatóságon „leesett a tantusz”, hogy a MALÉV imázs-színe a kék és annak árnyalata.

A buszok egy része nyomtalanul eltűnt, az is igaz, hogy sok év telt el az üzemszerű használatuk óta. A négy Moputóba került buszból egyről két évvel ezelőtt készült fotó. Az NDK-ba, a Berlin-Schönfeld Repülőtérre került Ikarus 290-es később az NDK megszűnése után felbukkant a Prágai Repülőtéren. Így ott már kettő szállította az utasokat, a fotók szerint még 1994-ig.

Egy egykori kék színű malévos busz, 1996-ban a ceglédi Volán bontóban, egy busz Csepelen egy kertben „beépítve” egy 2002-es fotón, valamint az egyik busz, szintén a 2000-es évek elején készült fotón, Budapesten a Közvágóhíd utcában, mint vegyesbolt.

Eközben a szériabuszok is ott voltak a repülőtereken. Képeinken a régi Ferihegy, a berlini reptér 280-asa, a szófiai repülőtér, illetve a bagdadi katonai repülőtér REEM-Ikarusza. És persze Ferihegyen is megörökítették őket két különleges alkalommal is, amikor két szuperszonikus utasszállító repülőgép 13 év különbséggel vendégeskedett Ferihegyen: előbb a TU144-es, majd a Concorde érkezésekor is ott „asszisztáltak” az Ikarus buszok.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.