logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Világra szóló Ikarus siker lett volna…
2025-01-31
Finnország évtizedekig kimaradt
2025-02-18

Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Kategóriák
  • Európa
Címkék
  • Ankara
  • autóbuszgarázs
  • Ikarus 260
  • Ikarus 280
  • Isztambul
  • Törökország

1979-től Ikarus buszok százai közlekedtek Törökország nagyvárosaiban.

A 14 milliós Isztambul 1990-től folyamatosan, egyre inkább igényelte a tömegközlekedés fejlesztését. Isztambul 750 vonalból álló autóbusz-hálózatát két cég működteti, az İETT és az İstanbul Otobüs İşletme A.Ş. 1985 óta magánbuszok is részt vehetnek a tömegközlekedésben (az İETT felügyelete mellett). Az újabb és újabb buszvásárlásokkal arányosan nem nőttek az elhelyezésük kapacitása. Már a város szélén is voltak garázsok, sőt parkolóházakban is tároltak buszokat.

Néhány garázs nem volt alkalmas a flotta járműveinek karbantartására és takarítására. Az Ikarus buszok legendásan jól teljesítettek ezekhez a körülményekhez képest is. Az autóbusz-hálózatot mára összesen több mint 3,9 millió utas veszi igénybe naponta.

Egy jó ideig egymás után tűntek el a betanított török szerelők az Ikarus garázsból.

1979-80-ban indult meg a 260-asok és a 280-asok szállítása Törökországba. 1980-ban a török fővárosba, Ankarába is megérkeztek az Ikarus buszok. Az első körben 50 csuklós és 35 darab Ikarus 260-as járta a török főváros utcáit. A reform már nagyon kellett, mert kevés öreg busz és rengeteg iránytaxi jelentette a városi tömegközlekedést.

Az első időkben a nagy terhelés miatt, az ankarai meredek utcák a tengelykapcsolóknak gondot okoztak Ezt a problémát aztán megszüntették a magyar vevőszolgálatosok. Az Ikarusok újdonságok voltak, ezért a magyarok igen sok energiát fektettek a török szerelők képzésébe.

Aztán amikor már rendesen betanították a szerelőket, egyik napról a másikra eltűntek a garázsból. Helyettük jöttek újak. Így ment ez egy jó darabig, a vevőszolgálatosok nem tudták mire vélni a dolgot, képtelenek voltak egy megbízható török törzsgárdát kitanítani. Aztán kiderült, mivel kevés volt a buszos szakember Törökországban, ezért odamentek tanulni, majd leléptek és inkább az állami busztársaságnál jobban fizető buszos cégekhez mentek dolgozni. Ez a furcsa helyzet később a bérrendezéssel megoldódott. De a török sajtó szerint ’82-ben az Ankarában üzemeltetett 750 busz mellett, közel 300 szerelő és buszvezető hiányzott.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-10-29

Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában


Olvass tovább
2025-10-28

Elvtársias Ikarus üdvözlet


Olvass tovább
2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (21)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (22)
  • Európa (77)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában
  • Elvtársias Ikarus üdvözlet
  • Líbia, két évtizedes Ikarus sikertörténet
  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”

Címkék

Ausztrália Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Görögország Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA VIT
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.