logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az „igásló” tette a dolgát.
2024-03-10
Az iraki busztulajdonosok egyik kedvenc típusa volt
2024-03-10

Egyetlen SVARZ-Ikarus troli maradt

Kategóriák
  • Európa
  • Minden más
Címkék
  • Ikarus 280
  • Ikarus 283
  • trolibusz

A folyamatosan növekvő Moszkva és több nagyváros közlekedési szakemberei rájöttek, hogy nagyobb kapacitású trolibuszokra van szükség, mert a ZiU trolibuszok nem elegendőek.

Budapesten már a 70-es évek közepétől bevezették a 280-as trolikat. A tapasztalatok ismeretében 1986-ban egy Ikarus 280.92-est teszteltek Moszkvában. A jó szakvéleményt követően a következő évben vettek 15 darab 280T csuklóst, azonban a magas költségek és a költséges karbantartás miatt Moszkva nem akart venni többet. 1988 elején a moszkvai hatóságok úgy döntöttek, hogy járműkészleteket vásárolnak az Ikarus 280.33, Ikarus 280.48 és Ikarus 280.64 autóbuszokhoz trolibuszokká való átalakítás céljából, majd 1988 novemberében megkezdődött a sorozatgyártás.

A SVARZ üzem összesen 60 trolibuszt épített Ikarus karosszériára. A legyártottak között voltak átalakított Ikarus 280.33 és Ikarus 280.64-es városi autóbuszok is, amelyek korábban 5-6 évig működtek a moszkvai buszjáratokon. Az 1990-es évek elejére a SVARZ üzem trolibuszok tömeggyártását tervezte az Ikarusszal együtt, úgy, hogy majd Magyarországról csak kész gépkészleteket szállítanak, és azok összeszerelését hazai gyártású elektromos berendezésekkel Moszkvában végzik. De a Szovjetunió összeomlása véget vetett az együttműködésnek. Aztán 2004-re az összes SVARZ-Ikarus trolit leselejtezték. Egyetlen SVARZ-Ikarus trolibusz maradt a világon: a 0034-es számú busz. 2020-ban a Moszkvai Technikatörténeti Múzeum bejelentette az igényét, azonban 16 évig a gyárudvaron szabadban hagyott, fokozatosan leromlott Ikarus trolit amint megmozdították, kettészakadt. Így két részben szállították el, de a helyreállításának időpontja nem ismert.

Share
1

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.