logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Gyapotért, gyümölcsért Ikarus busz – de évekig elhallgatták
2023-09-19
A rejtélyes Ikarus 150-es
2023-09-20

Egy ismeretlen ismerős – Ikarus 238

Kategóriák
  • Afrika
  • Minden más
Címkék
  • GMC
  • Ikarus 238

Európában nem találkozhattunk velük, mert 1980-ban a Bedford összeállt az Ikarusszal, de a Bedford EMV 3 VDO TM1700 alvázra épített buszokat kizárólag afrikai piacra szánták.

Elővárosi jellege ellenére a kocsikba városi üléseket szereltek be és a 200-as családhoz képest szokatlan módon orrmotoros kialakításúak lettek buszok. 11 méter hosszú buszból az Ikarus gyárban 1982 és 1986 között 36 darabot készítettek, valamennyit az angolok értékesítettek Ghánában és Gambiában.

A britek Horvátországban részt vettek a Joint Endeavour hadműveletben, a NATO katonai erőkből álló többnemzetiségű (IFOR) békefenntartó erők részeként, Boszniában és Horvátországban 1992 októberétől. 1995 decemberéig.

A britek (harci járművek mellett) Land Rover Defenderekkel, Bedford teherautókkal vonultak fel Horvátországban. Kézenfekvő volt, hogy a Királyi Hadsereg egyik legnagyobb beszállítója az angliai General Motors érdekeltségű Bedford cég az európai lerakatában 5-6 éve álló új Bedford-Ikarus 238-asokból is felajánljon. Így aztán a további értékesítésre váró buszokat is használtak az IFOR erők. A NATO 60 000 katonából álló végrehajtó erő egyharmada amerikai katona volt, akik az IFOR részeként járőröztek és ellenőrző pontokat biztosítottak. Az 1996-ban készült képen egy Bedford-Ikarus 238-as, amerikai katonai CP rendszámmal, amely az ellenőrző pont (Check Point) rövidítése.

Nem annyira krimi, mint inkább érdekesség, hogy miért épített a fehérvári gyár az afrikai piacra szánt Bedford-Ikarus 238-asok mellett egyetlen darab General Motors alvázast.

Ha az akkori tendenciákat vizsgáljuk, az oka összetett. Az Ikarus sikeresen be tudott nyomulni az 543-as midibusszal több Közel-keleti országba.

A 80-as évek elejétől többek között például Egyiptomban, két ottani General Motors gyárban 900 darab ISUZU alvázra készített Ikarus 543.80-81-86-os típus készült. (A GM a 80-as években felvásárolta a Bedfordot, de idővel a Bedford márkanév fokozatosan kikopott) Az Ikarus vezetése úgy gondolhatta, a General Motorssal más típussal is érdemes próbálkozni. Ezt támasztja alá, hogy a MOGÜRT Egyiptomban a General Motors amerikai céggel közösen folytatott biztató tárgyalásokat autóbuszgyár alapításáról. De a latin-amerikai piac felé is lehetett kacsintgatni a jobban csengő General Motors márkanévvel.

Megépített a fehérvári gyár 1984-ben a General Motors közreműködésével egy 238.30-as típusjelzésű buszt, amely tele volt amerikai alkatrészekkel (A műszaki rajz képein részletesen látható). A Bedford-Ikarus 238-hoz képest az egyik lényeges különbség, hogy hátra került egy 210 lóerős GMDDAT-6U 71N kétütemű motor, ami egy négyfokozatú Allison MT 644D automata sebességváltóval volt összeszerelve. Emiatt a második ajtó előrébb került.

A buszt az 1984-es BNV-n kiállították, de semmilyen további folytatás nem lett. Érdemes megemlíteni még egy tényt: a csuklós Crown-Ikarus 286-os amerikai sikere, nagyon rosszul jött a General Motors New Look TA60-102N típusú csuklós buszainak értékesítésében. Az egykori amerikai sajtó szerint a GM vezetése ezt nehezen emésztette meg

Az egyetlen GMC-Ikarus 238-as egy ideig Sárszentmihályon a Zichy Jenő Általános Iskola iskolabuszaként szolgált.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.