logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Repült az Ikarus trolibusz
2023-08-23
Kismozdonyról álmodoztak
2023-09-01

A tolócsuklós álom. Mert hogy csak álom maradt az álomszép Ikarus busz.

Kategóriák
  • Minden más
Címkék
  • Tolócsuklós

Összesen néhány nagyváros utazóközönsége élvezhette egy rövid ideig a gyönyörű, elegáns 18 méteres buszt.

1981 elején gördült ki az Ikarus Gyárból az első 284-es. Az új csuklós busz úgynevezett tolócsuklós jármű, mivel a turbófeltöltésű, 250 lóerős motorját az eddigiektől eltérően a jármű hátsó részében helyezték el. Ezzel elérték, hogy alacsonyabb padlószintre tervezhették a buszt. 184 utast szállíthatott, többet, mint az addig gyártottak. A buszba automatikus, háromfokozatú sebességváltót szereltek, ezeket az egységeket magyar és szovjet kooperációban állították, illetve állították volna elő. Az alvázrendszer a Szovjetunióban gyártott LiAZ vagy MVG 832 első tengelyeket használta MVG 571.60 központi tengellyel.

A tolórendszerű járművet a Rába gyár és a Budapesti Műszaki Egyetem kalorikus gépek tanszékének közreműködésével alakították ki. Érdekességként: az akkori feljegyzése szerint, a csuklásszabályozó berendezés fő funkciói, hogy a kinematikailag helytelen irányú csuklással szemben csuklózárként működjön. valamint a kinematikailag indokolatlanul nagy csuklási szögsebesség esetén a szöglengést (pótkocsi lengést) csillapítsa.

1984 november 6-án ünnepélyesen adtak át 1 darab 284-est a BKV-nak. 1985 áprilisában Győrben a Volán Vállalathoz került egy busz. A fennmaradt leírás szerint külön felhívták az utasok és a sofőrök figyelmét, hogy kanyarodáskor a busz fala nem kifelé sodródik, hanem épp ellenkező irányú elmozdulása van.

Képeinken az Ikarus 284-es az 1985-ös sajtófotón egy – szintén tesztelésre kiküldött – 415-össel együtt Leningrádban, (aztán Moszkvába is átkerült), képek egy sárga 284-esről Cseljabinszkban, Debrecenben a 31-es vonalán, valamint gyári és utastéri képek.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (23)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (22)
  • Európa (78)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Ikarus buszok az ENSZ szolgálatában
  • Elvtársias Ikarus üdvözlet
  • Líbia, két évtizedes Ikarus sikertörténet
  • Ikarus buszok a „tűz és jég országában”
  • A konvojt az a sofőr vezesse, akinek felesége és a legtöbb gyereke van

Címkék

Bulgária E94 Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 31 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 263 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 293 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kairó Kuba Kuwait Kína Lengyelország leselejtezés Lettország Mexikó Mozambik NDK REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.