logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Az Ikarus buszok ravatalozója
2023-08-16
A koppintás nem jött be a kubaiaknak
2023-08-22

Az „Orenburgi” Ikarus buszok ellepték Közép Ázsiát

Kategóriák
  • Ázsia
  • Európa
Címkék
  • Szovjetunió

1976 februárjában az IKARUS székesfehérvári gyárában különlegesen előkészített, számos technikai módosítással ellátott 255.70-es típusú autóbusz készült. Ez volt az első fecske a 700 darabos szállításnak.

Ugyanis Magyarország is hozzájárult a gázvezeték megépítéséhez azzal, hogy az építkezést autóbuszokkal látta el. Kapott a buszokból az ország olyan városa, ahol a „Миннефтегазстрой” cégnek hídfőállásai voltak. Tymenybe, Groznijba, az Urálba, Közép Ázsiába.

Az 1976 februárban elkészült első buszt viszont tesztnek szánták. 3 hónap alatt 30 ezer kilométert tettek bele, kizárólag nagy hidegben. A buszokat az építkezéseken dolgozók szállítására, óvoda-, és iskolabusznak használták. Az orenburgi gázvezeték építése a KGST országok legnagyobb közös beruházása volt, amelyben hét tagország vállalt szerepet: Magyarország, Bulgária, Csehszlovákia, Lengyelország, NDK, Románia és Szovjetunió. Magyarországra egy 596 kilométeres hosszúságú (III.) szakasz jutott. Az építkezést 1975-ben kezdték el, a gázszállítás pedig 1979 januárjában indult el.

A busznak a szibériai éghajlati viszonyok között is megbízhatóan kellett közlekedni. Az ottani útviszonyok és távolságok erős építési és rendkívüli üzembiztosságot követeltek. Mind ehhez hozzájön a mínusz ötvenfokos hideg lehetősége. Ennél a hőmérsékletnél már csak a legtökéletesebben szerelt dízelmotort lehet hidegen indítani, azt is csak úgy, ha az akkumulátorok tárolására szolgáló teret fűtik. Fűteni kellett a pótkerék tárolóhelyét is és természetesen a legnagyobb hidegben sem süllyedhetett a kocsi belső hőmérséklete 17 fok alá. Vagyis: a tervezőknek úgy kellett áttervezniük a 255-öst, hogy hideg égövi autóbusz legyen.

A következő 3 évben készített 700 darab 255.70-es busz a Szovjetunióba exportált, megszokott piros-fehér színű buszoktól, karmazsin-színévél és az oldalára oroszul írt „Minneftegazstroy” feliratával és csőfektető formájú logójával tért el.

Egy trükkös fotó, de csak egy kicsit átverés.

A képen egy IL76 óriás-szállító repülőgép, amelynél egy „Orenburgi Ikarus” áll, mintha most gördült volna ki a repülőből. Az itt-ott felbukkanó kép a valóságban egy hatásosra sikeredett reklámfotó, hiszen nem igazán lett volna gazdaságos a buszokat „röptetni”. Pláne, hogy 700 ugyanilyen Ikarus 255.70-est gyártott a fehérvári Ikarus, amelyekkel Magyarország hozzájárult az orenburgi gázvezeték építéséhez.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok


Olvass tovább
2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-02-18

Finnország évtizedekig kimaradt


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.