logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Jekatyerinburgi emlékezetes Ikarus buszai
2024-12-12
Megmentett török Ikarus 260-asok
2024-12-30

A lényeg, hogy hangosan szóljon…!

Kategóriák
  • Közel-kelet
Címkék
  • Ikarus 311
  • Irak

Kevésbé ismert tény, hogy a sok évtizedes sokféle típust magába foglaló iraki üzleti kapcsolat sokkal régebbi, mint az 1971 szeptemberében először vásárolt 110 darab 556-os és az 50 darab 180-as. Ugyanis már 1959 nyarán vásárolt Irak 24 darab Ikarus 31 típusú autóbuszt, majd 5 évvel később 13 darab 311-est. A MOGÜRT Bagdadban járt képviselőjének sikerült megalapoznia ezt a Közel-keleti kapcsolatot. Ami akkoriban nem lehetett könnyű, mert az egykori angol gyarmati idők után is az angol buszgyártás, az emeletes (Double-decker) buszok uralták Irak útjait.

Az iraki exportban persze az is közrejátszott, hogy az iraki hadsereg 1958-ban megdöntötte a monarchiát és az új katonai kormány jó viszonyt létesített a Szovjetunióval.

1964-ben, a 13 darab Ikarus 311-es beszerzésekor, az Ikarus gyárba látogató iraki kereskedők élénken érdeklődtek, hogy milyen a buszok kürtje. Ugyanis Bagdadban még a 60-as évek elején is az utakon a „megy, ki merre lát” elvén működött a közlekedés és a hangos autóduda mindig hatásosnak, tekintélyparancsolónak bizonyult

Egykor a bagdadi városi zaj velejárója még a kipufogó volt, amelynek erősségét nem tiltották szabályok. Általános nézet volt, hogy csak az az igazi gyors kocsi, amelynek hangja is van. Ezért aztán — a magyar szervízesek tiltakozása ellenére — néhány Ikarus 311-es buszról leszerelték a kipufogódobot, és olyan hanggal „téptek” végig – dudálva- a városon, hogy ijedtükben szétspricceltek a gyalogosok, motorosok, na meg megvadultak a kordék elé fogott szamarak.

Az Ikarus 311-esek karbantartása Bagdadban volt. Frászt kaptak a magyar szerelők, amikor egy véres Ikarus busz állt be a garázsba. Az egykori feljegyzések szerint, az Ikarusosok megszokták, hogy az arabok vallásosak, a teherautókhoz hasonlóan a 311-esek kabinja felett is, kívülről, nemcsak a próféta keretes képeit helyezték el, hanem színes tájképeket is. A kormánykerékre szalagokat aggattak. Ám az egyik Ikarus 311-es busz véresen érkezett meg első útjáról. Az első lökhárító felett véres tenyérnyomok voltak. Mint kiderült, nem volt baleset vagy ilyesmi, hanem a helyi szokás szerint a kocsi avatására áldozati bárányt öltek le, és annak vérébe mártott tenyér lenyomatait kenték a karosszériára.

Érdemes megjegyezni, hogy a gyakran mekkai zarándokútra is használt iraki 311-esek üzembiztonság tekintetében is megállták helyüket a nagy „világmárkákkal” szemben, 5000 kilométert is hibátlanul tettek meg a sivatagi utakon.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-17

Ikarus és a Renault – volt ami bejött, volt ami nem


Olvass tovább
2025-01-16

A magyar dizájn-ötletért odavoltak az irakiak


Olvass tovább
2025-01-16

Logisztikai bravúr volt a 42 darab Ikarus 620-as Irakba juttatása.


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.