logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
El Coloso – Egy kubai busz, ikaruszos fílinggel
2023-10-06
Pedig már a teherhajót is megrendelték
2023-10-10

Büntetőügy lett az Ikarus buszok vásárlásából

Kategóriák
  • Ázsia
Címkék
  • Ikarus 263
  • Taipei
  • Tajvan

Magyarország még a nyolcvanas évek végén elsőként létesített nem hivatalos kapcsolatokat Tajvannal. Meg is egyeztek, hogy hamarosan magyar kereskedelmi irodát nyitnak Tajpejben. 1991- nyarán egy nemzetközi tender győzteseként 560 darab Ikarus 260-asra kötöttek üzletet, akkori érték szerint 43 millió dollárért.

’92 nyarán a tajvani fővárosban forgalomba álltak az első 20 darab Ikarus. Nem minden csinnadratta nélkül, ugyanis a helyi sajtó elkezdte feszegetni, hogy a tajpeji városi önkormányzatnak eladott 560 darab Ikarus busz nem felel meg a Tajvani Környezetvédelmi Igazgatóság új előírásainak. A buszok zajszintje jóval a megengedett fölött volt, a motorok környezetszennyezőek. Számos városi tisztviselőt kenőpénz elfogadásával és okirat-hamisítással vádoltak a vásárlás kapcsán. A városi szállítási osztály vezetőjét rövid időre le is tartóztatták.

És hogy mi a volt ez az egész, a válasz az ügy kronológiai sorrendjében keresendő.

1991-ben, amikor a szerződést aláírták, a buszok minden szabványnak megfeleltek. Az első száz busz szállításakor, 1992 áprilisában azokat megvizsgálták, kipróbálták, és úgy találták, hogy teljes mértékben kielégítik az előírt követelményeket. Azután a minőségellenőrző hivatal vezetője hirtelen bejelentette, hogy a buszoknak az 1993 júliusában (tehát majd a következő évben!!!) életbe lépő új szabványoknak kell megfelelniük. Ez több mint két évvel azután történt, hogy a rendelést eredetileg aláírták, és olyan járműveket szállítottak, melyek különleges előírásoknak is megfeleltek. Az új szabvány körüli kezdeti nehézségek ellenére (amelynek nyomán mind az 560 buszt átalakították és üzembe állították) a járművek kiváló minősítést kaptak a felügyelő hatóságoktól.

A 263.06-osok „megküzdöttek” a helyi klímával és bizony a 15 évvel később, 2006-ban készült fotókon látszik, hogy a szigetországra jellemző fullasztó nedves hónapok és a monszun, a meleg szubtrópusi éghajlat nem igazán tett jót a karosszériának. Tajvani járművek fotózásával foglalkozó blogger rátalált Taipei-ben, egy 263.06-ra. Az 1991-ben vásárolt első Ikarus széria egyik buszának lassú elmúlását 10 képben örökítette meg.

Kapcsolódó cikkeink:

Irány Tajvan!
Nehezen halad a gyűjtés, évek óta késik a taipei 412-esek felújítása
Share
0

Olvassa el ezt is

2025-01-16

Az Ikarus csuklós Bangkokban is szép emlék


Olvass tovább
2024-12-30

Ganz-Ikarus railbus Malajziának


Olvass tovább
2024-03-19

Miért nem váltak be az ADA buszok


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.