logologologologo
  • Főoldal
  • Galéria
  • Archívum
✕
Formatervezési Nívódíjas volt az E13-as
2023-09-05
Ma már csak emlék az Ikarus Bus Café
2023-09-06

Lehet, hogy Sztálin nem örült volna?

Kategóriák
  • Minden más
Címkék
  • A19
  • MÁVAG

Mi lett volna, ha….??? Mi lett volna, ha ennek a busztípusnak lett volna ikarusos folytatása??? Mert amikor az 1949-ben létrehozott Csepel Autógyár 1950-ben megkezdte működését, a MÁVAG-ban fokozatosan beszüntették a teherautó gyártást. Az Ikarus gyárban készült MÁVAG-alvázas A19 autóbusz volt az egyik legutolsó.

1949-ben lázasan készült Magyarország is Joszif Visszarionovics Sztálin 70. születésnapjára. Képtelenebbnél képtelenebb felajánlásokkal akarta minden gyár/vállalat túllicitálni a másikat.

A sztálini munkafelajánlási mozgalom mellett ajándékok tömegével akartak kedveskedni a „nagy útmutatónak.” És ha már út! akkor akár az utak királyával, egy szép autóbusszal is meg lehetne lepni, ahogy az akkori sajtó fogalmazott: „…az izzó lelkesedésből, forró szeretetből, amely eltölti dolgozóinkat a világ nagy tanítómestere, a nagy Sztálin iránt.”

A LÁNG és MÁVAG dolgozók felajánlották, hogy elkészítenek egy autóbuszt. Ám a pompás autóbusz, az A19-es azonban sosem tudta gyönyörködtetni a nagy generalisszimuszt, mert – talán nem is véletlenül – kísértetiesen hasonlított az akkori idők Észak-amerikai útjain jellemző Greyhound buszokra. Félő volt, hogy a szovjet elvtársak ezért megorrolnak a magyar elvtársakra, ezért hát a busz maradt itthon.

A teljesen könnyfém burkolattal ellátott jármű eredetileg Sztálin 70-ik születésnapjára, ajándékként készült, de valamilyen oknál fogva itthon maradt. Kezdetben a MALÉV szállította vele utasait a repülőtérre, majd onnan kiöregedve szervízkocsiként szolgált még egy ideig. A buszról több kép is található az interneten, ennek a fotónak az érdekessége, hogy a busz elejére tettek egy táblát: „Gyártották a 3 éves Terv keretében az Ikarus, Mávag és Láng gyárak dolgozói”

Egyébként az eredetileg a dél-amerikai piacot megcélzó Ikarus A19-es buszból összesen két példány készült, megrendelés híján a Maszovlet (a Malév elődje) állította forgalomba, később pedig szervizkocsi lett belőlük.

És akkor jön a „finálé”! 2 évvel Sztálin halála után, 1955-től 1961-ig a Szovjetunióban készült 851 darab, saját tervezésű ZIS-127-es kifejezetten elegáns, szép kivitelű autóbusz, amely szintén nagyon hasonlított az A19-re, illetve az 50-es évek Greyhound buszaira.

Share
0

Olvassa el ezt is

2025-06-03

„Úgy mentek mint a golyó”


Olvass tovább
2025-03-02

Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata


Olvass tovább
2025-01-16

Portugál Ikarus busz, ami Ikarus is meg nem is


Olvass tovább

Comments are closed.

Kategóriák

  • Afrika (20)
  • Ázsia (25)
  • Észak és Dél Amerika, Kanada (21)
  • Európa (75)
  • Közel-kelet (18)
  • Minden más (61)

Legutóbbi cikkeink

  • Nélkülözhetetlenek voltak a hajógyári Ikarus buszok
  • „Úgy mentek mint a golyó”
  • Múlt és jelen „tükörképei” – Az Ikarus Gyár életének képes lenyomata
  • Finnország évtizedekig kimaradt
  • Az Ikarus buszok török garázsfotói jó időszakot idéznek.

Címkék

Bulgária Csehszlovákia Egyiptom Eltűnt buszok Finnország Giron Ikarus 30 Ikarus 66 Ikarus 180 Ikarus 259 Ikarus 260 Ikarus 280 Ikarus 281 Ikarus 283 Ikarus 412 Ikarus 543 Ikarus 577 Ikarus 620 Indonézia Irak Irán Isztambul Kanada Kuba Kuwait Kína Lengyelország Lettország Mexikó Mozambik NDK Olaszország REEM Repülőtéri busz Svédország Szovjetunió Szállítás színes buszok Taipei Tajvan Teherán trolibusz Tunézia Törökország USA
© 2025 Ikarus Világ | Minden jog fenntartva.